[:ar]

كتير مننا بيكون عايز حافز يخليه يعمل حاجه ومبيبقاش عارف يبتدى أزاى ؟

وعلشان اى حاجه بتحتاج تتعلم إزاى تعملها، TEDx هتديك حافز لأن TEDx مش مجرد لقاءات عاديه دى تجارب ناس نجحت فى حياتها، كل واحد بيحكى العمل اللى انجزه فى حياته علشان يفيد كل الناس، انت مش بس هتشركهم قصص نجحهم انت هتتعلم منهم.

TED هى سلسله من المؤتمرات اللى بترعاها (مؤسسه سابلنج الأمريكية)
وهى إختصارلـ(Technology, Entertainment and Design) تكنولوجيا وترفيه وتصميم، المؤسسه غير ربحيه وهى بتستخدم Slogan (أفكار تستحق الإنتشار) تأسست TED في سنه 1984 كحدث لمرة واحدة، وبدأ المؤتمر السنوي في سنه 1990 في مونترى كاليفورنيا وكان تركيز TED على التكنولوجيا والتصميم.

وتتم الفعاليات اليوم في لونغ بيتش ولونغ سبرنغ في الولايات المتحدة الأميركية وأوروبا وآسيا مترافقة مع بث حي للمحادثات اللي بتتناول مجموعة واسعة من المواضيع في مجال البحث والممارسة العملية للعلم والثقافه.

ومن المتحدثين اللى قامو بالتجربه دى مع TED بيل كلينتون(رئيس الولايات المتحدة الأمريكية الثانى والأربعون)، بيل جيتس (مؤسس شركه مايكروسوفت)، مؤسسى Google لارى بيج وسيرجى برين، وكتير من الفايزين بجائزة نوبل.

 

اما بالنسبه لـ TEDx الـ(x) هنا معناها اكس من البلد يعنى مثلاً اتعمل فى مصر (TEDxCairo,TEDxTanta,TEDxGUC) الإستفادة هنا اللى هتستفدها انك تشوف وتتعلم قصص النجاح دى علشان تبقى جزء منها TEDx فى موقعها اكتر من 1500 فيديو، بياخد المتحدث 18 دقيقة علشان يعرض أفكاره، فى 2011 بس كان عدد مشاهده الفيديوهات وصل لخمسمئة مليون مشاهده ومترجم للغات كتير ومنها العربيه شفها من هنا

يُعقد مؤتمر تيد العالمي في الربيع من كل سنة في لونغ بيتش ويبث مباشرة في بالم سبرينغز. أكثر من ألف شخص يحضر المؤتمر ويتسع المحتوى ليشمل العلوم والأعمال والفنون والقضايا العالمية التي تواجه العالم. على مدى أربعة أيام يُمنح 50 متحدثًا 18 دقيقة لتقديم خطبة قد تشتمل على الموسيقى والعروض والكوميديا.

كل متحدث في TEDx هتتعرف على تجربته وإزاي إتعامل مع التحديات .. أعتقد ده هيخليك تفكر في الموضوعات و المشاكل بشكل مختلف .. ده غير الحافز اللى هيخليك تبداء دلوقتي تطلع أحسن ما عندك.

 

قلنا ايه اكتر شخص شفتوا فى TEDx غير فى تفكيرك ؟

 

 

-المصادر:

[:]

Leave A Comment

%d مدونون معجبون بهذه: